Dat groente gezond is, weten we allemaal. Toch eten we over het algemeen veel te weinig van dit groene goud. Hoewel het Voedingscentrum adviseert om dagelijks zo’n 200 gram groente te eten, is het voor ons lichaam beter om rond de 500 (!) gram per dag te eten. Dat lijkt veel, maar het is echt te doen. Het betekent gewoon andere keuzes maken.

Bewerkte koolhydraten

Maaltijden, maar ook tussendoortjes, bestaan vaak vooral uit koolhydraatrijke producten. Nederlanders zijn brood- en aardappeleters. Daarnaast zijn we gek op pasta, rijst, koek, chocola en zoutjes. Dit zijn veelal producten met bewerkte koolhydraten. Deze bevatten anti-nutriënten die niet zo goed zijn voor onze darmen. Ze maken het darmslijmvlies kapot, wat uiteindelijk kan resulteren in een “lekkende darm”. Gifstoffen komen dan in de bloedbaan terecht en dit kan leiden tot klachten en ziektes.

Een belasting voor je lichaam

Bewerkte koolhydraten vormen een behoorlijke belasting voor je lichaam. Voor de verwerking ervan heeft ons lichaam namelijk verschillende vitaminen en mineralen nodig. Deze worden echter niet geleverd door de bewerkte koolhydraten in bijvoorbeeld brood of pasta. Daarom kunnen deze voedingsmiddelen het lichaam uitputten. Ze leveren slechts lege calorieën, terwijl ze veel voedingsstoffen vergen.

Meer rust

Het is aan te raden aardappelproducten, rijst, pasta en brood zoveel mogelijk te beperken. Ook ongezonde tussendoortjes als koek, snoep en chips zou je beter kunnen laten staan. Hierdoor krijgen je darmen meer rust. Daarnaast zul je merken dat je gewicht gaat verliezen.

Energie voor het lichaam

Verse groenten en fruit bevatten ook koolhydraten, maar dit zijn complexe, gezonde koolhydraten die het lichaam juist van energie voorzien. Ze bevatten veel voedingsvezels, vitaminen en mineralen die het lichaam nodig heeft. Door meer van deze “goede” koolhydraten te eten, ben je langer verzadigd. Ook zorgt het voor een stabielere bloedsuikerspiegel.

Waar ga je je bord mee vullen?

500 gram verse groente lijkt veel, maar als je twee van jouw dagelijkse maaltijden (voor een groot deel) uit groente laat bestaan, kom je er zo aan. Denk aan een salade, groente-omelet of een vers gemaakte soep als lunch. En vul je bord ’s avonds voor de helft met één of meerdere groenten gecombineerd met een stukje vis of kip. Er is zoveel variatie mogelijk. Daarnaast wordt je lichaam blij als je vers fruit kiest als tussendoortje of toetje. Twee à drie stuks per dag is prima. Eet smakelijk!