Het begrip leefstijl- en vitaliteitscoach bestaat nog niet zo heel erg lang. Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt wat ik als leefstijlcoach nou precies doe. Hoe ziet een leefstijltraject er uit en wat kun je van mij als coach eigenlijk verwachten? Op veel van deze vragen zul je in dit blog een antwoord vinden. Mocht je toch nog meer vragen hebben, neem dan contact met me op!

Wat is het verschil tussen een leefstijlcoach en een vitaliteitscoach?

Een leefstijlcoach is iets voor jou wanneer je blijvend een gezonde leefstijl wilt ontwikkelen. Daarbij focust de coach zich op gezond eten, voldoende bewegen en op tijd ontspannen en je rust pakken. Afhankelijk van welke obstakels je ervaart, werkt een leefstijlcoach samen met je aan onder andere je motivatie, je valkuilen, het vergroten van je wilskracht, het veranderen van oude gewoontes  en het voorkomen van terugval etc. Op die manier coacht een leefstijlcoach je stap voor stap bij het realiseren van een leefstijl waar je je goed bij voelt, die bij je past en voor je werkt.

Een vitaliteitscoach gaat nog een stapje verder. Wil je niet alleen je leefstijl een gezonde boost geven, maar ook je mentale en emotionele  welzijn verbeteren of vergroten? Dan is een vitaliteitscoach de persoon die je verder kan helpen. Een vitaliteitscoach heeft een integrale aanpak. Daarbij wordt dus niet alleen naar de fysieke aspecten (zoals voeding, bewegen en bijtijds herstellen) in jouw leven gekeken. Deze coach besteedt eveneens aandacht aan jouw gedachten, overtuigingen, zorgen en visie. En kijkt naar hoe je omgaat met je emoties, hoe je communiceert met anderen en de relaties die je onderhoudt met de mensen om je heen. Ook komen jouw kernwaarden, levensmissie en zingeving aan bod, evenals de mate waarin je jezelf kunt motiveren en doelen en prioriteiten kunt stellen. Kortom, een vitaliteitscoach begeleidt, motiveert en enthousiasmeert je om je zowel lichamelijk gezond en fit te voelen als geestelijk en emotioneel vitaal. Gelukkig voor jou ben ik zowel leefstijl- als vitaliteitscoach 😉

Welke opleidingen heb je gevolgd?

Ik heb de post-HBO opleiding tot Leefstijl- en vitaliteitscoach gevolgd aan de MARK Academy voor Levenskunst. Daarnaast heb ik bij hen ook de opleiding tot Leefstijl- en vitaliteitstrainer gedaan. Voor beide opleidingen heb ik mijn diploma gehaald. Ik kan dus zowel jou individueel coachen, als een training of workshop geven aan een grotere groep mensen. Tijdens de coachopleiding heb ik allerlei vaardigheden opgedaan en technieken geleerd. Zelf ben ik ook gecoacht en heb ik alle oefeningen gedaan die ik wellicht ook met jou ga doen, zodat ik weet wat ze teweeg kunnen brengen.

Wat doen we tijdens het kennismakingsgesprek?

Tijdens het kennismakingsgesprek stellen we onszelf aan elkaar voor en ben ik benieuwd hoe je me hebt gevonden en waarom. Ik wil graag weten waar je aan wil werken en wat je daar hiervoor al mee gedaan hebt. Vervolgens zal ik je uitleggen hoe ik werk en hoe het traject er ongeveer uit zal komen te zien. Je mag je verwachtingen naar me uitspreken en dat zal ik ook naar jou doen. Of ik jou ga coachen hangt af van jouw motivatie en of er een klik is tussen ons. Jouw motivatie is heel belangrijk, omdat ik het werk niet voor jou kan doen. Je moet zelf heel graag willen, écht willen werken aan een verandering in jezelf en je leven. Als dat zo is, ga ik jou heel graag begeleiden. Maar het moet wel klikken tussen ons, dus daar mogen we allebei open en eerlijk over zijn. Als we er samen voor kiezen een leefstijl- en vitaliteitstraject in te gaan, plannen we de eerste afspraak voor een intakegesprek.

Wat houdt het intakegesprek in?

Een intakegesprek duurt ongeveer 1,5 uur. We kijken even kort terug op het kennismakingsgesprek en zullen daarna nog een keer jouw probleem/vraagstelling bespreken.  Van te voren heb je thuis de vitaliteitscheck oftewel de balanstest ingevuld. Daar gaan we het in de intake uitgebreid over hebben, omdat deze aangeeft hoe jij er op dat moment voor staat. Ik zal je waar nodig extra vragen stellen om een zo goed mogelijk beeld van jouw situatie te krijgen. Vervolgens mag je aangeven waar je (het eerst) aan wilt gaan werken en formuleer je jouw hoofddoel en eventuele subdoelen. Deze vormen de basis voor onze vervolggesprekken.

Wat is het coachmodel van MARK?

Tijdens het coachen werk ik veel met het coachmodel van de MARK Academy. Dit model gaat uit van een holistische kijk op mensen en hun ontwikkeling en bestaat uit 5 dimensies: fysiek, mentaal, emotioneel, spiritueel en pro-activiteit. De oorzaak van het probleem waarmee je komt bevindt zich meestal één of meerdere lagen dieper dan waar het zich uit. Als je bijvoorbeeld kampt met overgewicht, zullen we natuurlijk kijken naar wat er speelt op fysiek gebied (FQ): voeding, beweging en ontspanning. Het behouden van een nieuw en gezond gewicht is echter lastig in de praktijk, omdat overgewicht vaak niet de oorzaak is, maar een symptoom van iets anders. Daarom is het belangrijk te kijken naar wat er op andere vlakken speelt in je leven. Alles hangt namelijk met elkaar samen en beïnvloedt elkaar. De spirituele quotiënt (SQ) gaat over identiteit en zingeving: wie ben je, wat is jouw doel in dit leven en wat wil je op termijn met je leven of werk? De intelligentiequotiënt (IQ) gaat over je gedachten, overtuigingen, mentale kracht en visie op je eigen leven. De sociaal-emotionele quotiënt (EQ) is het gebied van je eigen gevoelens, relaties en van verbinding en communicatie met andere mensen. Pro-activiteit tot slot is belangrijk omdat werken aan je problemen pas echt effect heeft als je zelf verantwoordelijkheid neemt voor jouw eigen leven. Kortom, dit gebied gaat over motivatie, daadkracht, mate van zelfsturing en prioriteiten stellen.

Wat houdt de vitaliteitscheck oftewel de balanstest in?

De vitaliteitscheck is een lange vragenlijst, waarbij je jezelf rapportcijfers geeft op de vijf dimensies van het coachmodel: SQ, IQ, EQ, FQ en pro-activiteit. Uiteindelijk rolt daar een score per dimensie uit, welke een eerste indruk geeft van jouw totaalbalans. We zullen samen kijken naar de rode draden en verbanden. De check geeft richting aan de doelen die je voor jezelf opstelt. Het kan een bevestiging zijn van de doelen die je zelf al had, maar ook nieuwe inzichten en doelen opleveren. Zeker als je inziet dat de oorzaak van jouw problemen op een ander niveau zit dan waar de problemen zich uiten. Het kan zijn dat ik jou aan het eind van het leefstijltraject nog een keer de balanstest laat invullen. Zo kun je zien en ervaren wat er in de tussentijd allemaal veranderd is in jou en je leven.

Wat is een leefstijl- en voedingsanalyse?

De leefstijl- en voedingsanalyse (LVA) is een lijst met vragen die je invult, zodat we samen een beeld krijgen van jouw eet-, drink- en beweegpatroon, evenals jouw slaapgedrag. Ook inventariseer ik of je medicatie gebruikt, onder behandeling bent van een arts/specialist, wat in het verleden al voor stappen zijn ondernomen en wat daarvan het resultaat is geweest. Daarnaast kijken we naar jouw werkomstandigheden, leefsituatie, gezinssituatie en sociale vangnet. Bij de LVA hoort ook een lichaamsmeting. Aan het eind van deze sessie krijg je van mij een aantal adviezen met betrekking tot gezonde voeding, beweging en/of slaap mee naar huis, waarmee je gelijk aan de slag kunt. In totaal duurt de afspraak zo’n 1,5 uur.

Wat houdt de lichaamsmeting in?

Als je op fysiek vlak wat wil veranderen, is het goed om een 0-meting te doen aan het begin van een traject. Ik ga jouw lichaamssamenstelling meten; gewicht, BMI, vetpercentage, visceraal vet (vet rondom de vitale organen), vetvrije massa, spiermassa en Basaalmetabolisme (BMR).

Is het verplicht om een leefstijl- en voedingsanalyse te doen?

Nee, niet iedereen heeft een specifieke fysieke veranderwens. Wellicht is het voor jou niet nodig om af te vallen of aan te komen. Of zijn er geen problemen met je energiepeil. Als je komt voor iets heel anders, bijvoorbeeld voor een betere balans tussen werk en privé, je veel stress ervaart of beter voor jezelf wil leren opkomen, kunnen we de leefstijl- en voedingsanalyse (LVA) overslaan. Mocht je een leefstijltraject bij me afnemen waar de LVA in zit, kunnen we deze vervangen door een coachsessie van 1,5 uur.

Krijg ik een voedingsschema meer naar huis?

Voedingsschema’s geef ik niet mee. Ik geef je adviezen over eten en drinken tijdens een coachsessie en die kun je zelf noteren. Als het nodig is, stuur ik je per mail nog wat extra informatie toe. Het is de bedoeling dat je zelf actief wordt in het uitpuzzelen van wat je gaat eten/drinken en wanneer. Natuurlijk help ik je daar wel bij, maar zelf pro-actief zijn vind ik belangrijk. Bovendien werkt een kant-en-klaar voedingsschema of weekmenu vaak niet, omdat iedereen zijn eigen persoonlijke smaak heeft. Sommige dingen lust je wel, andere niet.

Geef je mij adviezen?

Alleen op het gebied van voeding, beweging en eventueel slaap zal ik jou adviezen geven. Voor de rest, dus op het gebied van jouw gedachten, emoties, dromen, verlangens, missie, kwaliteiten, motivatie en daadkracht etc, stel ik me puur op als coach en zal ik je een spiegel voorhouden en veel vragen stellen. De antwoorden op jouw vragen zitten al in jou; jij hebt je “eigen wijsheid. Die gaan we samen naar boven halen door middel van gesprekken en allerlei oefeningen. Ook in de stilte kun je je opeens allerlei dingen realiseren. Antwoorden komen als je leert luisteren naar je diepste ik.

Hoe lang duurt een coachgesprek?

Een coachsessie duurt een uur. Je zult merken dat dit heel snel voorbij gaat! Mocht je liever iets meer tijd hebben om te praten, kunnen we ook sessies van 1,5 uur afspreken zodat we wat langer de tijd hebben en nog meer de diepte in kunnen. Een coachsessie van 60 minuten vraagt een investering van € 75 en een sessie van 90 minuten € 110.

Wat gebeurt er tijdens een coachgesprek?

Tijdens een coachgesprek praten we over de dingen waar jij over wil praten. Daarnaast doen we oefeningen die jou letterlijk bepaalde dingen fysiek of emotioneel laten ervaren of die je aan het denken zetten. We gaan ook wel eens naar buiten, omdat het heel prettig kan zijn om al wandelend te praten. Voor een aantal mensen is dat namelijk makkelijker dan dat ik tegenover hen zit. Bovendien kom je zo meer in je lijf en zit je minder in je hoofd. Soms laat ik je schrijven of tekenen en een andere keer doen we een meditatieoefening. Het is maar net wat zich voordoet en waar jouw behoefte ligt. Ik probeer dat zo goed mogelijk aan te voelen.

Hoeveel coachsessies heb ik nodig?

Het aantal coachsessies verschilt van persoon tot persoon en is ook een beetje afhankelijk van het probleem waaraan je wilt werken. Gemiddeld heeft iemand naast het intakegesprek en de leefstijl- en voedingsanalyse zo’n 6 coachsessies nodig. Maar sommigen hebben er aan drie of vier genoeg en anderen hebben baat bij 10 sessies. Je voelt zelf wel aan wanneer het genoeg is en je zelfstandig verder kunt.

Hoe vaak vinden de coachsessies plaats?

In het begin is het goed om elke week één keer te komen. Na een aantal sessies maken we de tijd ertussen wat langer en kom je elke twee weken een keer of op het laatst één keer per maand. Maar alles gaat in overleg

Wanneer is het traject klaar?

Een traject is klaar als je jouw doelstelling bereikt hebt of als je voelt dat je zelfstandig verder kunt. Natuurlijk kun je altijd nog een afspraak met me maken na een paar maanden, wanneer je behoefte hebt aan “onderhoud” of een extra gesprek. Niemand verplicht je om langer te komen dan je wilt, dat bepaal je helemaal zelf en in overleg met mij.

Krijg ik huiswerk mee?

Het is mogelijk dat ik je soms een opdracht mee naar huis geef. Dit kan het invullen van een vragenlijst zijn, het schrijven van een klein verhaaltje of bijvoorbeeld het oefenen van iets waar we het tijdens de coaching over gehad hebben. Een nieuwe leefstijl implementeren kost tijd en gaat niet vanzelf. Daarom is het belangrijk dat je daar dagelijks mee bezig bent.

Praat je over mij of mijn probleem met anderen?

Nee, in principe blijft alles wat wij bespreken tussen ons. Mocht ik behoefte hebben om bij collega-coaches extra advies in te winnen, zal ik dit van te voren met je bespreken.

Kan ik sessies bijkopen als mijn leefstijltraject erop zit?

Ja, natuurlijk. Als het traject waarvoor je hebt gekozen afgelopen is en je hebt behoefte aan meer gesprekken, kun je deze los bijkopen.

Moet ik dingen opschrijven tijdens een coachsessie?

Dat hoeft niet, maar is wel handig. Zeker als het adviezen op voedingsgebied betreft of als je samen met mij heldere doelen gaat formuleren. Ook kan het zijn dat ik je een opdracht mee naar huis geef en dan is het goed om deze te noteren.

Wat moet ik meenemen bij een coachsessie?

Het is fijn als je zelf papier en pen meeneemt om dingen te kunnen noteren. Verder is het handig om schoenen aan te hebben waar je goed op kunt lopen, omdat we soms naar buiten zullen gaan. Ik coach je dan tijdens het wandelen of we doen opdrachten/oefeningen buiten.

Wat kan ik van jou verwachten als coach?

Ik zal me nieuwsgierig, open en zonder oordeel opstellen. Tijdens de coachsessie ben ik er volledig voor jou, heb je al mijn aandacht en zullen we werken met wat er op dat moment “is”. Ik zal je vragen stellen en een spiegel volhouden. Wanneer nodig zal ik je eerlijk confronteren met wat ik zie, voel en ervaar, maar altijd op een rustige, zachte manier. Ik zal je inspireren en je helpen je bewust te worden van je gevoelens, gedachten, overtuigingen en valkuilen. Wat ik niet kan doen is jouw problemen voor jou oplossen. Ik kan je alleen aan de hand nemen en samen met jou zoeken naar de juiste weg en jouw optimale totaalbalans.

Misschien goed om ook te stellen: coaching is geen therapie! Bij coaching staan de huidige realiteit en de toekomst centraal. We kijken wel naar het verleden, omdat deze invloed heeft op het heden, maar zullen dit verleden niet “oplossen”. Coaching is een gelijkwaardig proces, waarbij de coach de coachee helpt met het bereiken van zijn doelen.

Wanneer zul je ervoor kiezen mij niet te coachen?

Als het niet klikt tussen ons, is het geen goed idee als ik jou ga coachen. Er is namelijk een basis van vertrouwen nodig om je open te kunnen stellen en fijn met elkaar te kunnen werken. Ik kan je dan doorverwijzen naar een collega-coach.  Ook als jouw problematiek dermate zwaar is én ik er niet de juiste of voldoende kennis en ervaring voor heb, kies ik ervoor om je door te verwijzen. Tot slot zal ik een coachtraject niet aangaan als je niet voldoende gemotiveerd bent om aan jezelf te werken of als je niet in staat bent om te reflecteren op jezelf.